Ferskvareprat #6

>> søndag 14. mars 2010

Forrige mandag var jeg så heldig at brannalarmen gikk på senteret da jeg stod iført min flotte arbeidsuniform (hører du ironien?) bak ferskvaren. Og ikke bare ble den utløst én gang, men to. Visste du forresten at kokkejakke og tresko ikke er de utilmate vinterplaggene? Hva med plastikkforkle? Ikke det, nei.

I tillegg til at vi må ut er det også ganske kjedelig at alarmen går fordi vi gjerne har et tidsskjema å følge. Alarmer fører til at det skjemaet slår sprekker, og plutselig lå vi ikke så bra an med stengerutinene allikevel. Det er også kjedelig fordi det er vår jobb i lose kundene ut av butikken (hadde det faktisk vært brann må jeg innrømme at jeg egentlig hadde løpt over kundene for å komme meg ut selv), og jeg skal si deg det at dette noen ganger kan være rimelig vanskelig.

Meg: Brannalarmen er utløst, vi må gå ut.
Kunde: Huh?
Meg: Brannalarm. Ut. Nå.
Kunde: Pøh, det er sikkert falsk alarm.
Meg: Mye mulig, men vi må fortsatt ut.
Det ender med at jeg nærmest må dra med meg kunden ut. Heldigvis kommer en kollega som er litt mer autoritær av seg og hjelper meg.

Meg: Okaj, da går vi ut folkens.
Kunde: Kan jeg bare få fem fiskekaker først?
Meg: Nei.
Kunde blir dritforbanna. Samma for meg, han kan komme tilbake når alarmen er over, så skal jeg gladelig gi han fiskekaker.
Jeg tar runden og finner samme kunden ved melkekjøla.
Meg: Unnskyld, men vi må ut!
Kunde: Jeg skal bare ha med meg en melk.
Meg: Nei, du må bli med ut nå! Hør, du får ikke betalt for den melka nå uansett!
Kunde: Hvorfor ikke?!
Meg: Fordi kassererne også må gå ut. (Tviler på at de er villige til å brenne inne bare for at du skal få betale melken din).
Kunde slipper kurven demonstrativt så den smeller i gulvet og marsjerer ut av butikken. Jeg tror ikke han kommer tilbake etter alarmen er over for å handle videre, og jeg får rett.

Det som nesten er verst er at kunden kikker på deg som om du er fullstendig idiot når du ber dem gå ut. Som om jeg er teit fordi jeg tror at det brenner. Hva har skjedd som har gjort at noen tar brannalarmer så lite seriøst?

2 kommentarer:

Mari 14. mars 2010 kl. 17:47  

Jeg tror at to brannøvelser i året helt fra man begynner i barnehagen kombinert med at de fleste ikke har opplevd en ekte brann på nært hold før har skylda. Det er noen som som øvelsene har motsatt effekt på i den forstand at de ikke forstår at brannøvelser ikke er til for å plage dem, men for å prente inn at det å gå ut når du hører alarmen er et prinsipp. Vi får trøste oss med at den dagen det brenner på ordentlig er det Darwin som trekker med seg disse ned i kjellern. Problemet er vel at de kommer til å dra med seg en eller annen stakkars butikkansatt som forsøker å gjøre jobben sin i dragsuget.

Malene 14. mars 2010 kl. 22:49  

Ja, det må nesten være noe sånt. Jeg husker jo at jeg tenkte det samme da jeg var på barneskolenivå. Brannalarm var bare "bråkete og unødvendig" i mine øyne den gangen (jeg fulgte riktignok etter de andre, og satt meg ikke ned og sutret). Heldigvis endret det seg når jeg ble eldre og begynte å tenke konsekvenser.

Jeg tror jeg skal begynne å si til kverulantene at de gjerne må brenne inne for min del (okaj, jeg sier det nok ikke helt på den måten..), og jeg i det minste vil redde meg selv.

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP