Ferskvareprat #1

>> torsdag 21. januar 2010

Dagens ferskvareprat handler om kylling. Stekt kylling sådan. Du vet, den vi har i varmeskapet som holder maten på en jevn temperatur av 60+ grader celcius.
Jeg kommer til å bruke "-" (bindestrek) for kunde og ":" (kolon) for meg, og ting i kursiv vil gjerne være det jeg tenker inni meg og ikke ytrer foran kunden.

~*~*~*~

- Er kyllingen varm?
: Eh, ja..? (Greit, jeg svarer som regel bare "ja, det er den", og prøver å la være å legge til "selvfølgelig").
Må jeg virkelig svare på dette? Ser du ikke at det er et varmeskap? Ser du ikke varmebølgene som stiger opp fra maten? Og kjenner du virkelig ikke varmen fra glassruten?! Og du kan da vel se forskjell på en varm og en kald kylling, eller er det bare meg?

- Kyllingen er stekt i dag, ikke sant?
Hva tror du egentlig om oss? At vi steker opp store mengder med kylling en uke i forveien og har et lite lager på kjøla hvor vi henter ferdigstekt kylling og slenger dem inn i varmeskapet når det begynner å minke? JA, den er stekt I DAG.

- Koster kyllingen like mye på dagen som på kvelden?
: Ja, det gjør den, hvorfor skulle den ikke det?
Kunden har som regel ikke noe godt argument å komme med akkurat her, og tro meg; "det gjør de i andre butikker!" hjelper ikke. Dessuten synes jeg ikke kyllingen har noen stiv pris i utgangspunktet.

Kylling er noe vi selger veeeeldig mye av. På en vanlig dag (les; når kylling ikke er på tilbud) tar kyllingene cirka opp 1/3 av varmeskapet. Du ser det ganske tydelig når det er tomt for kylling. Derfor har jeg veldig lyst til å svare kundene som kommer farende ned til varmeskapet og sier "Jeg skal ha en kylling!" at hvis du kan finne den så skal jeg med glede gi den til deg. "Dessverre" gir serviceinnstillingen min meg et spark i skinnleggen.

På kvelden har vi pakket kyllingen i (doble) varmeposer slik at kundene kan forsyne seg selv mens vi i ferskvaren kan vaske varmeskapet uten å måtte ekspedere kunder hvert annet minutt.
- Kan jeg ta hvilken som helst?
: Eh, ja, bare å ta!
Hva forventet hun? "Nei, du må ta..DEN!"? Høh.

Kunde stiller seg foran varmeskapet og utbryter fortvilet:
- Ånei! Har dere ikke flere halve kyllinger igjen?! Hva skal jeg gjøre nå?!? (*hele verden raser sammen*)
I varmeskapet ligger det 7 hele kyllinger. At det går an å dele dem har visst ikke falt henne inn.

Helt på tampen her har jeg en som er ganske gammel (vi snakker flere år siden, ja, jeg har vært i ferskvaren i flere år...aiai..), hvor vi ikke pakket kyllingene i varmeposer men heller la hele metallbakken i den selvbetjente delen av varmeskapet da vi skulle sette i gang med vaskingen. Dette skjedde riktignok ikke med meg, men jeg var tilstede;
Kunden tar på kyllingen (fysisk tar på, med fingrene), og går deretter til angrep på stengepartnern min og skjeller henne ut for at det ikke er beskyttelse over maten. For det var tydeligvis hennes feil at han hadde tatt på kyllingen. Nettopp. Hennes feil. Så hun hadde altså tatt tak i armen til kunden, dratt den inn og helt bakerst i den selvbetjente delen, og så plantet hånda til vedkommede ned på kyllingen..? Tro'kke det gitt!

~*~*~*~

Wow, det ble et par historier her. Si i fra hvis du synes det så uoversiktlig ut, så skal jeg prøve å gjøre noe med det!

6 kommentarer:

Charlotte 21. januar 2010 kl. 18:36  

Og det er våres arbeidsdag. Kunder er litt dumme iblant:p

Malene 21. januar 2010 kl. 22:57  

Haha, litt?
Det verste er at det helt sikkert er flere historier å hente fra både kolonial og kasse!

Anonym 24. januar 2010 kl. 18:55  

Èn ting er kanskje hva dere opplever fra kundene, men jeg selv har opplevd at mange av dem som jobber med feks. kylling og slikt noe, IKKE bruker hansker.

Hva for noe tull er nå dèt? En annen gang så opplevde jeg at noen hadde vært i bakrommet og vasket et eller annet, han kom ut, oppdager at jeg som kunde står og venter, og istedenfor å ta på seg rene hansker, eller vaske hendene, setter i gang med å ta ut den varme maten samtidig som han spør hva jeg skal ha. Jeg gikk.

Så det går ikke bare èn vei, men begge veier. Har ikke dere slike hygienerutiner? Dere står kanskje ved siden av og SER PÅ mens kundene holder på, og så klager dere.

Irriterende.

Og ville dere likt at kundene sa i fra til dere at det er ønskelig med hansker på hendene før maten betjenes???? Eller ville dere tenkt at vi ikke har rett til å fortelle dere hvordan dere skal gjøre jobben deres?????

Jeg som kunde FORVENTER og ØNSKER at dere sier ifra til de ekle kundene som TAR på maten. Jeg har ikke noe imot det, og bullshit med at kunden alltid har rett. De ekle kundene burde settes på plass, de burde bli fortalt at sånn kan man ikke gjøre. Da blir de andre kundene glade, det er jeg sikker på.

Selvfølgelig ønsker jeg ikke at dere skal være ekle og alt det der, men si ifra da!!! For jeg liker ikke tanken på at noen før meg har vært der og tatt på maten min, enten det er brød tatt ut av posen det handler om, eller klemming og skvising på kyllinger, eller andre mattyper som skal puttes rett i munnen uten mulighet for vask og stell først.

Malene 24. januar 2010 kl. 19:12  

Tro meg, jeg tar -aldri- på maten som kundene skal med bare hendene! Og hver gang jeg har tatt oppvasken, tørket av benken i fiskedisken, åpnet en kyllingpose (det spruter bestandig væske fra posen og opp på håndleddene mine) eller lignende så er det rett bort til vasken og skrubbe med såpe før jeg betjener kundene. Dette selv om de sukker oppgitt og sier at det ikke er nødvendig; for det er det. Faktisk vasker jeg hendene mine så ofte på jobb at når jeg kommer hjem om kvelden er huden så tørr at den sprekker opp og blør.
Men jeg er fullstendig klar over at det finnes flere ekspeditører som ikke bruker hansker eller er slappe med å vaske hendene, og det synes jeg er helt forkastelig!

Selvfølgelig har vi hygienerutiner. At "vi står ved siden av og ser på" antar jeg har med "ta på kyllingen"-episoden å gjøre? Han var for rask for oss. Vi så han ikke. I den selvbetjente delen står også ferdigpakket mat hvor de plukker selv. Det hadde jo ikke falt oss inn at en voksen mann ville komme til å ta på kyllingen. Det var først når han utbrøt at det var vår feil at vi skjønte hva han hadde gjort.
Men som sagt har vi endret rutinene siden den gangen, og pakker nå kyllingen i poser.

Faktisk er det noen kunder som spør om vi kan ta på oss hansker før vi betjener dem, og det synes jeg er helt i orden! Ikke noe problem i det hele tatt! For meg viser det bare at kunden bryr seg om hygiene, og det gir en stjerne i boka hos meg.

Og ja, vi sier i fra. Dessverre har vi ikke øyne i nakken til å se ALT som foregår (men så er det jo minimalt med matvarer som ligger tilgjengelig for kundene til å ta på), men ser vi noe sier vi i fra, og da trekker vi gjerne fram at det kommer kunder etter han/henne som ikke setter pris på at folk tar på maten deres. Vi er ikke ekle mot dem heller, og forklarer alt profesjonelt og serviceinnstilt. Vanligvis er det kunden(e) selv som blir ganske usaklige og rakker ned på oss.

Christine 25. januar 2010 kl. 23:50  

I forhold til dette med hansker - det er mulig for en ferskvarearbeider å være hygienisk uten hansker på seg, men det krever grundig håndvask. Poenget er vel at kunden dermed ikke alltid SER at hendene er rene, og kanskje tenker at de ikke er det likevel.

Jeg sier ikke at det alltid er tilfelle, for all del, det finnes dårlige ferskvarearbeidere også..

For øvrig, som tidligere ferskvarearbeider; Jeg ville definitivt likt at kunden sa fra hvis han/hun lurte på om hendene mine var rene! Det er mye bedre å få anledning til å forsikre kunden om at alt er i orden enn at de skal gå derfra med en dårlig følelse.

Malene 26. januar 2010 kl. 18:00  

Mhm, det er definitivt mulig å være helt ren på hendene! Bare i ferskvaren hvor jeg jobber er det jo åtte vasker, hvorav halvparten av dem er "skjult for kunden".

Så vedkommede som kom ut fra vaskerommet for å betjene deg "Anonym" kan ha vasket hendene sine først.

Bare et lite ekstraspørsmål, hvis du fortsatt kikker innom her "Anonym" (det kan jeg jo aldri vite); hva med bruk av redskaper? Skje, grillspyd, eller sånn plastikkpølseklypelignende ting? Burde vi ha på hansker her også til tross for at vi ikke er i nærheten av å ta direkte på maten?
Jeg spør bare fordi jeg lurer på hva dere som kunder på den andre siden av disken synes :)

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP