Kjære hull i bakken, sluk meg nå..!

>> fredag 5. juni 2009

Visste du at av de bakteriene jeg har som pensum til denne eksamenen, så er det 13 stykker som gir mastitt? 13! Alle med hvert sitt navn (ta det med ro, jeg skal ikke liste dem opp).
Eller at Renibacterium salmoninarum gir BKD (bacterial kidney disease) hos laks?
Eller at Erysipelothrix rhusiopathiae (se der, kunne jo stave det riktig også gitt!) gir sykdom hos fire dyrearter? Og selvfølgelig med ulikt sykdomsbilde hos hver av dem..!
Og visste du at Melissococcus pluton gir åpen yngelråte (hva nå enn det er..) hos bier?
Hva med at Proteus vulgaris svermer på blodskålen og lukter som flere dager gammel oppkast (seriøst, helt forferdelig)?
Eller at av pensumbakteriene mine så er det to stykker som slutter på "pseudotuberculosis" (Corynebacterium og Yersinia)?
Og at genus Lactobacillus er apatogene, regelmessige, Gram-positive staver?

Ikke det..? Hah, det vet jeg! Eller.. jeg satser på at jeg kan det om fem dager. Nå har jeg jo akkurat skrevet oversiktskart om det, så da burde jeg jo huske det.. med mindre jeg har fått gullfiskhjerne.

Det er bakterietid. Neeeeesten ferdig med første gjennomgang nå. Mykoplasmer gjenstår (oh joy), samt generelt om bakterier. Burde ikke være hjernedrap.
I morgen er det forhåpentligvis virus (hvis ikke jeg utsetter bakterierestene til da), og til slutt burde jeg vel få fingern ut med disse parasittene. Jeg grøsser bare ved tanken! Det er for mange av dem!!
Men, oppi alt dette så er det en ting som er positivt, gudskjelov. Navngivingen. Etter tre år på NVH, hvorav det første ble tilbrakt på dyrepleierstudiet, er jeg så og si immun mot latinske navn. Jeg vet hvordan ting staves. Eller så er jeg veldig god på å gjette meg til det. Slet virkelig med dette på dyrepleie, hvor eksamenslesinga bestod i å pugge staving i stedet for symptomer.

Pugg, pugg, pugg... sukk. Systematikk, sykdom, symptom, utseende, livssyklus (denne gjelder parasitter), smittemåte.. Sommerferie, nå!
Væsjåsnill?

Vær forresten forberedt; hvis det blir noen flere blogginnlegg før eksamen, så handler de mest sannsynling om progresjonen i eksamenslesinga/klaging/angsthyl/drømming om sommer..you name it. Eksamensrelatert.

5 kommentarer:

Anonym 6. juni 2009 kl. 09:03  

Kuuult, det er jo akkurat som House! :D Nå er jeg litt misunnelig på at du kan alle de tingene, altså. :)

Malene 6. juni 2009 kl. 11:20  

Hehe, du kan få låne bøkene mine :P Men det kommer nok flere interessante fakta vil jeg tro. Har en mistanke om at virus, for ikke å snakke om parasitter, kommer til å drive meg til vanvidd! ;)

Kristine 6. juni 2009 kl. 13:51  

Pust inn og ut. Så ordner det seg^^

(Og eg kjenner eg er mektig glad for at eg ikkje har ditt pensum. Salt i såret kvar?^^)

Malene 7. juni 2009 kl. 12:57  

Hehe, joda, det ordner seg da alltid :) Angsten kommer sjelden før siste dagen hvor jeg innser alt jeg -ikke- kan :P

Til tross for til tider grusomt pensum, så stopper jeg aldri opp og tenker "hvorfor gidder jeg?" - heldigvis ;)
Dessuten finnes det verre ting å studere (for mitt vedkommede: alt som har med statsvitenskap og politikk å gjøre..grøss!)

Anonym 10. juni 2009 kl. 09:03  

Uuuh, kult! Jeg vet du sannsynligvis spøkte når du sa jeg kunne låne bøker, men det hadde faktisk vært litt spennende, altså.. :) Du får si ifra når du er lei av dem ;)

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP