Lykken er..

>> søndag 7. juni 2009

..hjemmelaget saftis med eple og pære-smak så sterk som du bare vil, som kun tar et par timer å lage (eller natten over om du vil), samt nyvasket hår med en lugg som har dandert seg riktig (ikke at dét betyr mye, jeg skal jo ingen steder..).
Dette bringer virkelig tilbake gamle barndomsminner hvor jeg hadde 12 slike is-former. Sommeren var som regel reddet da! Så lenge foreldrene mine husket å kjøpe inn mer enn én saftsmak da.
Til tross for eksamenslesing så kan jeg da ha litt sommer jeg også :)

Apropos eksamenslesing, her kommer dagens lille lærdom; rabies.
Et prosjektilformet kappevirus (den har en cellemembran rundt seg, stjålet fra en celle) med negativt enkelttrådet RNA, i familien Rhabdoviridae og slekten Lyssavirus. En gruppe A-sykdom i Norge, men er ikke påvist her. Reservoaret i Vest-Europa ligger hos reven.
I tillegg til den rabide formen (gal, siklende hund) finnes det en "dum form", hvor dyret er deprimert og isolerer seg. Mens hos ville dyr viser det seg ved tegn som at de oppsøker mennesker og virker vennlige. Så tenk på det hvis du plutselig står ansikt til ansikt med en rødrev som ser kjælen ut..
Viruset replikerer i muskulaturen ved bittstedet før det infiserer nervene der og følger veien opp til ryggmargen og hjernen. Ny replikasjon her. Spres så ned til spyttkjertlene og skilles ut via spyttet.
Og ettersom jeg har forstått det er den så og si 100% fatal. Ikke særlig hyggelig.

Over og ut!
(ikke noe angsthyl ennå..)

3 kommentarer:

Unknown 20. august 2009 kl. 18:50  

Heisann, du vet ikke tilfeldigvis hvor man får kjøpt sånne isformer?
Mvh.
Lars-Erik

Malene 20. august 2009 kl. 18:54  

Hei!
Jeg kjøpte mine på Åhlens på House of Oslo i Vika :) Dette etter å ha vært innom Clas Ohlson og Jernia uten hell..

Unknown 20. august 2009 kl. 23:49  

Lækkert! Da prøver jeg der. Utrolig at slike skal være så vanskelig å oppdrive her i landet.

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP