Mongohumle!

>> mandag 8. juni 2009

Slutt med å kræsje inn i ruta mi og skremme livskiten ut av meg!
Det er ikke bare én gang, men minst fem dunk hver gang han kommer innom en tur, og til nå har han vært på besøk i hvertfall åtte ganger i løpet av en time. Her prøver jeg å sitte i dyp konsentrasjon (err, not..) og skrive oversikt over bremsefluer, så kommer denne kamikazehumla og forstyrrer meg.. Neste gang skal jeg se om jeg får knipset et bilde av han. Det er jo ikke sånn at han forsvinner med en gang han har dukket opp..

Dette med ofte blogginnlegg minner meg veldig om NaNoWriMo-tida..hvor jeg ofte havnet online i stedet for å gjøre ting jeg skal gjøre. Men men..

Ny fakta!
Oestrus ovis - sauens nesebrems (bremseflue, sånn som hestebrems, store, hårete, ekle..følger etter deg..ja?). Parasitt i nesehule, bihule og svelg. Ikke så innmari interessant, men jeg lo godt da jeg leste dette i mitt (nynorske) kompedium:

Hobremsane fører til sterk redsle hos sauene når dei kjem flygande for å sprøyta larver inn i nasa. Sauene klumpar seg saman og pressar nasebôrane inn i ulla hos kvarandre eller ned mot bakken. Dette kan bremsa fôropptak og tilvekst.
Med min fotografiske fantasi kan jeg så og si se det for meg. Stakkars sauen. Hihihi, dette burde det ha blitt laget en tegneseriestripe om. "Æææææh! Der kommer bremsen!!! Løøøøøp!"
Mhihihi..

EDIT:
Søk på "oestrus ovis" på bilde-google.. jeg hadde også løpt for å si det sånn. Grøss!

2 kommentarer:

Christine 8. juni 2009 kl. 18:08  

Ugh, jeg var for nysgjerrig til å la det være! Frysninger!

Malene 9. juni 2009 kl. 12:10  

Hehe, ja ikke sant?
Men det finnes verre ting i denne parasittverdenen også, er jeg redd. Holder på med bendelorm og rundorm nå, og her er det ikke mye lekkert!

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP