Dagens lærdom II

>> onsdag 4. februar 2009

Det første immunologiboka mi begynner med når jeg slår opp på kapittelet om forsvar mot parasitter, er å fortelle om hvor misforståtte parasitter er. De prøver jo bare å overleve, og man merker jo ikke noe særlig til dem før det er for man har fått i seg for mange av dem - ikke at det betyr noe, for jeg ville ikke hatt én i meg en gang! Den andre muligheten for å oppdage dem er hvis de ved et uhell ødelegger vevet i et livsviktig organ. Jepp, ved uhell. Jeg kan nesten se det for meg. En mark som går over i blodet fra tarmen, inn i levra, hvor den borrer seg gjennom levervevet for å komme seg til en muskel og tenker "åh fankern, der røyk levra, jaja, det var jo ikke meninga, dum-di-dum-dum..".

Så legger de til at det faktisk finnes parasitter som går inn for å ta kverken på verten sin. Toxoplasma (gondii? De nevner bare Toxoplasma..) overføres fra et dyr til et annet ved at verten spises av et rovdyr (type, mus --> katt). Så hva gjør parasitten? Jo, den gjør at verten blir slapp og forvirret sånn at den lettere kan bli tatt av et rovdyr.

Ekle parasittene...

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP