Avlsarbeid - provosert!

>> søndag 1. mars 2009

Jeg skal ikke si mye. Dette skal ikke være et raseriinnlegg av en annen dimensjon. Det bestemte jeg meg for på forhånd. Selv om jeg er flau over å være menneske akkurat nå. Uansett hvor mye jeg hyler og skriker, gjør det ikke noe forskjell. Så jeg skal holde meg saklig. I hvertfall gjøre mitt beste.

Jeg viser til denne dokumentaren om hvordan avlsarbeid har ført til ødeleggelse hos mange av hunderasene våre. Dokumentaren heter Pedigree Dogs Exposed.

Å avle fram Cavalierer med så små skaller at hjernen ikke får plass...
Å avle fram Schäfere med en beinstilling som var utstillingsmessig "riktig", men som ledet til store hofteproblemer...
Å avle fram "gode egenskaper" med ekstrem innavl (søster-bror, mor-sønn, bestefar-barnebarn)...
Å avle fram Dachs med så korte bein...
Å avle fram Mops med flattrykt ansikt som gir pusteproblemer og hypertermi, og krøllete hale hvor en krummet/vridd ryggrad følger med på kjøpet...
Å avle fram Ridgeback med en "ridge" fordi det er sånn rasen skal se ut, til tross for at med "ridgen" følger en sykdom hvor det dannes et hull i huden ned mot hjernen eller ryggmargen som bakterier og annet rask kan trenge inn gjennom (de uten "ridge" er helt friske)...
Å avle fram deformerte skaller hos Bulldogen, slik at tispen ikke kan føde valpene sine, men må ta keisersnitt...

...er det mulig?! Og attpåtil forsvare det med at "Hva hadde skjedd med rasen hvis vi ikke hadde tuklet med den? Det kunne vært verre, ikke sant?" Nei, faen heller!
Disse før og etter-bildene er også skremmende. Og alt på grunn av menneskehetens idioti. Det er godt noen har fått opp øynene! Plutselig ble jeg mye mer interessert i genetikk..

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP