My Fitness Coach vs. Wii Fit

>> onsdag 18. mars 2009

Interaktiv trening er tingen. I stedet for å måtte gå til et helsestudio stappet med veltrente mennesker, og hvor man må stå i kø ved hvert eneste apparat, kan man trene hjemme i stua! Så sant man har TV og Nintendo Wii. Og riktignok et treningsspill.. Ja, jeg kommer nå til poenget. I førsteomgang kjøpte jeg Wii Fit med tilhørende Wii Balance Board. Og det var fint og greit det. Ikke bare kom man seg opp av sofaen, men man kunne måle progresjonen i form av vekt (ikke alltid like hyggelig) og balanseøvelser (jeg sugde). Treningen bestod av alt fra fri jogging (på stedet) og styrkeøvelser, til yoga og balansespill. Dessuten var det en søt liten figur som representerte balance board'et og som ble like glad hver gang du satte i gang spillet.

Men ulempen med Wii Fit er at man fysisk må gå inn på hver enkel øvelse - man kan ikke sette dem sammen i en lengre treningsøkt. Man rekker liksom ikke å bli ordentlig varm i trøya når man trener to minutter, bruker ett minutt på å komme i gang med ny øvelse, trener to minutter igjen osv. Såklart, man har fri step og fri jogging hvor man bestemmer hvor lenge man ville holde på, samtidig som man kan se på TV. Men personlig synes jeg ikke disse øvelsene ga store utslag (ja, sikkert bedre enn å sitte på ræva, men allikevel!).

Og du vet den søte lille figuren jeg nevnte? Den blir plutselig ikke så hyggelig lenger når den forventer "å se deg" hver dag. Har man hoppet over én dag blir du møtt med "Næmmen, er det Malene?! Var du opptatt i går? Du må komme innom hver dag. I hvertfall for å få tatt Body Testen." Og disse hersens balanseøvelsene.. jeg har rimelig dårlig balanse (og burde derfor kanskje trene på det, men det hindrer meg ikke i det daglige liv så jeg gir egentlig fanden), og da er det ikke oppmuntrende å få "Oh dear... Your centre of gravity is far to the left" - man kan jo nesten høre skuffelsen og sjokket. Pluss at balanse spiller en viktig rolle i nesten alle øvelsene. Jo bedre balanse, jo mer poeng får du, og jo flere øvelser "unlocker" du. Så..hvis man ikke får så mange poeng blir man liksom værende der man er. Og vekt? 3 kg over "målet ditt" er faen meg ikke "i samsvar med målet". Hyggelig å si det, men den trenger ikke å lyve.

Så jeg ble demotivert. Og plutselig ble det skikkelig ork bare å ta fram balance board'et. Det var da jeg kom over My Fitness Coach - til bare 190 kroner på play.com. Hvorfor ikke prøve, tenkte jeg. Jeg angrer ikke på kjøpet, for å si det mildt. Har kun prøvd det i to dager nå, men treningsøktene er utrolig bra. Man kan bestemme hvor lenge man vil holde på, hva man vil trene (vekttap, øvre styrke, kjernestyrke, nedre styrke, fleksibilitet osv.), hvilket humør man er i, om treningen er for lett eller for tung, og best av alt; spillet legger opp treningen og øvelsene for deg. I tillegg er det innlagt korte pauser så man får igjen pusten. Og treningen? Jeg holder på å daue! Og det er bra! Også er treneren veldig inspirerende. Så, thumbs up!

Det sure med dette er at jeg tror jeg kommer til å bruke My Fitness Coach mer enn Wii Fit. Og Wii Fit kostet 800 kroner.. Nuvel. Det er treningen som gjelder!

2 kommentarer:

Anonym 18. mars 2009 kl. 21:59  

Ha, ha, den lille figuren hørtes skikkelig artig irriterende ut! Litt skeptisk til å trene foran en tv-skjerm, men jeg er jo egentlig skeptisk til all slags trening, desverre..

Malene 19. mars 2009 kl. 22:54  

Hehe, ja, man blir litt irritert på den etterhvert!
Jeg heller er ikke noen fan av trening, og da mener jeg sånn "nå trener jeg for å trene". Å spille håndball eller en sykletur er mer min form for trening, for da holder jeg på med noe og treningen er liksom bare en ekstra gode :)

Men TV-trening funker så absolutt. En times "cardio" i dag og jeg holdt på å dø (in a good way).

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP