Gimp - min nye PhotoShop..?

>> torsdag 5. mars 2009

Jeg har lastet ned Gimp. Visstnok er dette et program som skal dempe abstinensene jeg får av å ikke ha PhotoShop på Mac'en min. Det er gratis, og kommer tydeligvis uten forpliktelser om å laste ned andre programmer eller reklameskitt i tillegg. Bare det er jo nok til å få enhver til å juble.

Men jeg vet ikke om jeg liker det. Ikke at jeg har eksperimentert så innmari mye ennå.. Kanskje er det fordi det er år og dag siden jeg sist åpnet PhotoShop på min "eldgamle" PC som ikke lenger klarer seg uten strømledningen sin, og at jeg generelt har glemt dette med fotoredigering. Kanskje er det også fordi visse hurtigtaster ligger lagret i fingrene mine. Hurtigtaster som ikke gir samme respons i Gimp. Men det er nok bare en vanesak. En annen ting som er en vanesak er å bli kjent med Gimp. Jeg føler meg som..jeg vet ikke..det føles som om jeg kjører i blinde. Og alt er bare kaos. Rot. Uoversiktlig.

Så... er det noen som har noe erfaring med Gimp? Eller som vet om en gratis nedlastning av PhotoShop til Mac? Jeg bryr meg ikke om det er en gammel versjon. Jeg vil bare ha PhotoShop - tror jeg.. i hvertfall nå.. før jeg blir kjent med Gimp..

3 kommentarer:

Christine 6. mars 2009 kl. 01:07  

Jeg har ikke peiling, men jeg er veldig spent på om du finner ut av det - hvis Gimp er noe bra vil jeg definitivt slenge meg på!

(Christine - passiv freeloader av andres kunnskap..)

Anonym 6. mars 2009 kl. 09:25  

Jeg må innrømme at jeg ikke har brukt *mye* tid på Gimp, men mitt generelle inntrykk er at det sammenlignet med Photoshop generelt suger.

Det beste jeg kan si om Gimp er at det er gratis.

Men, klart, det handler jo som du sier om vaner og fingerspissfølelse, og når man har jobbet i ett program i årevis er det ofte vanskelig å bytte.

(Selv om jeg synes gimp kunne gjort flere anstrengelser for å gjøre overgangen minst mulig - open office ville aldri i verden blitt så populært om det hadde skilt seg like mye fra microsoft office som gimp skiller seg fra photoshop.)

Og om du leter etter gratis photoshop har jeg hørt at www.piratebay.org er stedet å begynne.. :P

Lykke til, med andre ord.. :)

Malene 6. mars 2009 kl. 21:56  

Christine: Er spent selv må jeg si. Føler at jeg må rett og slett sette av tid til dette. Ikke noe jeg bare kan hoppe på en kveld.. Men jeg lover å gi den en sjanse.

Eivind: Jeg savner PhotoShop. Virkelig. Også virker det ikke som om Gimp er tilpasset Mac, sånn ordentlig. Flere av disse funksjonsvinduene ligger liksom utenfor skjermen og jeg får ikke tak i dem.. no herk. Men som jeg skrev over, jeg skal gi den en sjanse. Samtidig som jeg snuser på piratebay ;)

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP