"Twilight" - Stephenie Meyer

>> fredag 2. januar 2009

Er du ute etter en bok som er lettlest, fengende og går raskt unna, så er dette boka for deg. Historien handler om en "romanse" med en liten twist. Isabella "Bella" Swan bestemmer seg for å flytte til faren sin som bor i den nitriste byen Forks, og forelsker seg i en fyr som går på samme årstrinn på den videregående skolen i byen. Ikke bare er han perfekt i hennes øyne, men det er også noe annet spesielt med han - han er en vampyr. Nei, jeg driver ikke og ødelegger med spoilere nå, dette ville du ha visst bare ved å lese på baksiden av boka.
Denne fyren, Edward Cullen, er også tiltrukket av Bella. Ikke bare av utseende hennes, men også av lukten og av blodet hennes. Kinkig situasjon med andre ord.

Det er ikke en av de beste bøkene jeg har lest, men den havner godt opp på lista fordi den likevel fenger meg. Til tider synes jeg hovedkarakteren Bella er litt.. platt? Eller, litt typisk? Hun er den litt sjenerte jenta som er klønete, som har aldri vært den populære på skolen, som er dårlig i gym og matte, som synes at hun selv ikke er noe attraktiv, og som "overraskende" nok blir skolens midtpunkt de første dagene, og midtpunktet i tankene til enhver gutt tilstede.
Også er det denne romansen som bygger seg opp med Bella og Edward, som til tider kan bli litt for mye av det gode. Det er greit at Edward er en "magisk skapning", men å besvime av pusten hans? Jaja. Kanskje hvis jeg hadde vært 4-5 år yngre (type en videregåendeelev selv), så hadde jeg ikke brydd meg noe om det. Men jeg grøsser ennå bare av å tenke på noen av de altfor sukkersøte linjene med tekst.

Til tross for dette ble boka lest i løpet av to dager, så ikke bry dere for mye om "de negative tingene". Og jeg er halvveis inn i oppfølgeren "New Moon", for å si det sånn. Etter å ha vært igjennom NaNoWriMo så vet jeg med meg selv at det ikke er lett å skrive en bok som skal fenge, være morsom, skummel, og ha et levende språk. Skrivestilen til Meyer faller i smak hos meg, og det at hun bruker førsteperson entall passer perfekt. Bella er altfor merkelig til å forstås utenifra, man må inn i tankene hennes.

Konklusjonen er at den er absolutt verdt å få med seg, men den er nok mer en jentebok enn en guttebok. Jeg er i allefall spent på filmatiseringen, som har premiere 9. januar.

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP