"New Moon" og "Eclipse" - Stephenie Meyer

>> torsdag 15. januar 2009

Først og fremst vil jeg bare si at jeg tar tilbake alt det negative jeg sa om den første boka "Twilight", for jeg har innsett at det var kun en begynnelse. Noe som trengtes for å komme i gang. Her er det så innmari mye mer å hente, og jeg kan ikke unngå å igjen bli dratt inn i Bellas verden med hennes tanker, følelser og små vittige kommentarer. Hun er ikke lenger en platt figur som er helt random (noe jeg er glad for), og det er så mye mer enn bare forholdet mellom henne og Edward. Igjen klarer Meyer å skape nye twister som faktisk passer perfekt inn i denne typen serie. Jeg slutter aldri å bli forbløffet over hvor mye forfatteren får vevd inn i denne historien som brer seg utover i bøkene. Og hvordan hun holder meg fanget og interessert.

Man må jo nesten le av seg selv over hvor opphengt man blir i bøkene, og hvordan man så lett kan leve seg inn i historien. Hvordan raseriet svirrer i kroppen når Edward oppfører seg som en drittunge, hvordan man føler en glede inni seg når ting går Bellas vei, de små periodene hvor man kjefter på boka/Edward/Jacob(/Bella) og roper "neimen faen da, slutt med det der!", adrenalinpumpingen og den raske hjerterytmen når man nesten ikke kan vente med å snu arket til neste side for å vite hva som skjer, og hvordan man deler den pinlige følelsen når noe er awkward. Alt er der. Og det er lenge siden jeg har kunnet leve meg så godt inn i en bok. Men det er sånne typer bøker jeg liker. Hvor man bare kan åpne den og forsvinne inn i en annen verden, og glemme alt som heter immunologi og celleskader.

Jeg ville ha skrevet et innlegg for hver av bøkene, men så fort jeg var ferdig med "New Moon" så hoppet jeg rett over på "Eclipse", så jeg har egentlig ikke noe godt skille mellom dem. De faller på en måte inn under ett hos meg - til tross for at jeg ble ferdig med "New Moon" i løpet av et par dager, og har holdt på med "Eclipse" etter min mening evig lenge fordi visse pensumbøker krevde min oppmerksomhet. Jeg liker dem begge bedre enn den første boka. Og jeg tror jeg liker "Eclipse" bedre enn "New Moon", men mest fordi den er lengre og jeg får mer tid å tilbringe i Forks. Pluss at jeg ikke liker Edward noe særlig i "New Moon".. drittunge, eller drittsekk passer kanskje bedre. Også er jeg ikke noen fan av Jacob. Jacob er teit. Og nå slutter Malene å skrive før hun begynner å avsløre ting..

Uansett, hvis du ikke har begynt å lese denne serien ennå, så vet du hva du har å gjøre - til bokhandleren med seg og kjøp "Twilight". Nei vent, kjøp like gjerne hele serien. Bare fire bøker. De er billige på play.com også, men da tar det lengre tid før du får begynt å lese (for play.com er eeeeevig treige disse dagene - trenger bok fire...NÅ!). Ehm, ja.

Christine og jeg var også og så filmatiseringen av "Twilight" i dag, noe jeg kommer tilbake til. Dette innlegget er langt nok som det er, og så handlet det om bøkene og ikke filmen. Hva vet jeg? Kanskje Christine skriver om filmen før meg, også kan jeg bare linke til hennes blogg ;) (*poke* Du er jo mye bedre enn meg til å skrive anmeldelser *glis*)

1 kommentarer:

Christine 17. januar 2009 kl. 21:36  

Damn, der var det en oppfordring til meg gitt! I'll get right on it.

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP