Ferskvareprat #4

>> fredag 12. februar 2010

Ja, jeg glemte det i går igjen.. Men bedre sent enn aldri.

~*~*~*~

Jeg fortsetter med ostehistorier fra Ferskvareprat #3. Dette med å snike deg til å si noe annet enn det du egentlig mener;

Du har alltid de som vil at du skal skjære en helt ny bit med ost for dem. Dette til tross for at det ligger haugevis med ferdig oppkuttede biter i disken.
"Du skjønner jeg vil ha ett helt, stort stykke til ostebordet," sier de, i stedet for å kunne ta to biter som til sammen utgjør den samlede mengden ost de vil ha. Etter min mening er jo to nette ostestykker, den ene liggende litt på skrå over den andre, mye penere/mer delikat enn en stor kjempe av et ostestykke. Jeg er nesten sikker på at når de kommer hjem så skjærer de osten i to biter, og at hele grunnen til at jeg måtte åpne en helt ny brie var for at de skulle få en som var "ferskest mulig".

Eller så har du de som ber om det samme som over, men hvor det viser seg at den nye biten du skjærer er av samme størrelse som de opprinnelige!

Jeg skal forklare dere en ting; osten som ligger i disk er kvalitetsmessig bedre enn den som ligger inne på kjøla. Hvorfor? Fordi ost modnes. Jo eldre den blir, jo bedre blir den. Osten som ligger i disk (oppkuttet) vil være mer moden. Det du ser på som flytende og viskøs brie er brie på sitt beste! Brie skal ikke være hard!

Og til slutt vil jeg bare nevne et par ting du kan gjøre for å få en stjerne i boka hos meg;
- Når du tar opp en ost vær så snill og legg den tilbake der du fant den :)
- Når du legger den tilbake der du fant den vær så snill og legg den med etiketten ned igjen :)
Tusen, tusen takk!

0 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP