Puzzlemaster

>> lørdag 5. september 2009

I dag kom jeg over en Nemi-stripe (se under) som tok meg tilbake til de to dagene jeg nærmest sammenhengende satt og spilte et av de mer fantastiske spillene jeg har vært borti på min flunkende nye Nintendo DS; Professor Layton and the Curious Village. Et spill med mysterier, gåter og logisk hodebry - og ikke minst en fantastisk grafikk! Hovedpoenget med spillet er å løse gåter med ulike twister, samtidig som det er lagt opp til en historie og et mysterium. Man går rundt i landsbyen for å lete etter hint som skal hjelpe deg med å oppklare mysteriet, og mens man gjør det møter man på mange av de rare innbyggerne som alle er store fans av gåter, og som ikke lar deg gå videre før du har hørt og løst gåten(e) de har å by på.

Av gåter kan jeg nevne noen få:

  • Den fantastiske "du har 16 liter vann, og tre kar som hver rommer 16, 9 og 7 liter, og du skal fordele vannet slik at du får to kar med 8 liter i hver" - det tok en halvtime for å si det sånn.
  • En rekke påstander hvor du skal finne ut hvem som snakker sant/lyver.
  • Ren sannsynlighetsregning (ikke min sterkeste side..huff).
  • Gåter hvor det hele går ut på hvordan setningene er formulert.
  • Synsbedrag.
  • Geometriske utregninger.
  • Og så klart denne "tre ulver og tre kyllinger skal over en elv, kun to og to sammen, men ulvene kan ikke være i flertall", eller enda bedre "tre ulver, tre sauer og tre kålhoder".
Og mye, mye mer! Det er totalt 150 puzzles i spillet, så det er nok å gjøre - selv etter at du har løst mysteriet. Oppfølgeren kommer sent i september (til svimlende pris i forhold til Curious Village), og jeg gleder meg som en liten unge!

Her er Nemi-stripa, klarer du å løse den? Hvis ikke har jeg lagt til min lille løsning under bildet :)
Hvorfor jeg ikke får til å legge stripa ut i full størrelse aner jeg ikke, men det burde da være mulig å trykke på bildet for å få det i full format.


De fleste vil nok klare å løse denne ved hjelp av logisk tankegang, men jeg er en stor tilhenger av likninger, og de er derfor min venn i nøden når det kommer til slike gåter.
X er hvor gammel han er nå. "Om to år" er derfor "X+2", mens "dobbel så gammel for fem år siden" blir "2 ganger (X-5)";

X + 2 = 2(X-5)
X + 2 = 2X - 10
X - 2X = -10 - 2
-X = -12
X = 12

Han er 12 år gammel nå. Og det stemmer jo; om to år (altså når han er 14) blir han dobbelt så gammel som han var for fem år siden (12 - 5 = 7). 14 er dobbelt så stort som 7.

Gøy!! Man, jeg savner å spille Professor Layton..!

4 kommentarer:

Helga 6. september 2009 kl. 18:22  

Dette minnet meg altfor mye om mattebøker fra fordums tid. Huff. Gåter av type logisk tankeang er jaggu ikke noe for meg!

Mari 10. september 2009 kl. 15:13  

Jeg fant ut svaret selv, men fy faen, du bruker likninger! Det mattestykket hadde jeg ALDRI klart med en likning. Matte er visst magi - hvordan er det lov å flytte 10 fra den ene siden av likhetstegnet til den andre? Jeg tror det er en illusjon. Malene Houdini!

Malene 14. september 2009 kl. 21:33  

Hehe, ja, det er et lite skritt tilbake til ungdomsskole og videregående med mattebøker og det hele. Men for min del er det helt topp! Mattenerd ftw! :P

Det er nok ikke helt magi, Mari ;) Men du føler deg jo litt konge når du ikke bare får satt opp en potensiell likning, men også når det viser seg at den funker!
Og angående flytting av tall så er det lov å flytte så mye man vil fram og tilbake over likhetstegnet, så lenge man passer på å bytte fortegnet sammen med det :) Men som en tommelfingerregel så plasserer du alt med X på den ene siden, og rene tall på den andre siden ;)

Christine 16. september 2009 kl. 23:12  

Jeg brukte ALDRI ligninger på den måten gjennom spillet, helt enkelt fordi det ser ut som abrakadabra for meg også:P "Var det ikke noe sånn som... Hmm.. Ja, det var vel.. Faen."

Men det gikk seg til likevel. Kanskje vi skulle ta et lite matteoppfriskningskurs med Malene i høst? Vi må nesten kombinere det med en eller annen form for trening på SiO-senteret, så vi får brukt de j***a kortene..

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP