Berg-og-dalbanetur med SiO

>> søndag 19. april 2009

Om man elsker eller hater SiO kommer helt an på hva de gjør eller ikke gjør for deg som student. Den siste tida har det svinget noe voldsomt for å si det mildt. I det ene øyeblikket lovpriser jeg denne samskipnaden, mens i neste hater jeg dem som pesten og ønsker dem intet mindre enn å brenne et viss sted. Though, til tross for denne "elsker"-følelsen glemmer jeg ikke at systemet er helt fucka. Positiviteten kommer som regel når det er ting som kommer meg til gode, gjerne helt tilfeldig for man vet jo at SiO har lite til overs for deg som enkeltperson.

For å gi en fortsettelse fra forrige innlegg så hadde det seg slik at jeg søkte om intern overflytting - fordi jeg vil ha en egen ettroms. Som tidligere fortalt (tror jeg) var det to ledige ettroms'er av den typen jeg ville ha, og jeg følte jeg hadde en usannsynlig god sjanse for å få denne. Tirsdag etter påske var jeg oppe på SiOsenteret for å høre hva statusen på søknaden min var, og her kommer årsaken til raseriutbruddet sist gang.
Det viste seg da at de to leilighetene som hadde vært ledige var av typen som bare kunne hentes over disk, og at jeg som intern søker havnet i en annen kø. Og jeg som trodde at interne søkere var prioritert..! Kort fortalt; begge leilighetene hadde blitt tatt samme dag av noen som ikke hadde søkt engang, mens jeg (en søker, og intern attpåtil!) ble stående uten noe som helst med beskjed om å "smøre meg med tålmodighet". For de kan jo ikke garantere eller forutsi noen ting - og hvor lenge har dere holdt på med dette her igjen..? Erfaring, sier det dere noe?

Vel, jeg ble rimelig lang i maska for å si det sånn, og hadde problemer med å ordlegge meg. Paff som jeg var, snudde jeg meg bare rundt og gikk avgårde, og innså sakte men sikkert at hvis jeg bare hadde gått opp på Blindern i stedet for å sende søknad så hadde jeg hatt nøkkelen i hånden på det tidspunktet. Jeg var nå i bunnen av berg-og-dalbanen, og foran meg ventet en lang motbakke.

Men skulle du ha sett! Motbakken var bare en liten kneik, og alt som trengtes var litt medfart for å komme over! Til morgenen i dag bestemte jeg meg for å sjekke postkassa mi, fordi jeg ikke gjorde det etter jobb i går kveld, og der lå det sannelig et brev med SiOs grønne logo på! Med skjelvende hender åpnet jeg konvolutten. Det første jeg så var en faktura. Faen heller, har de begynt å sende meg husleieregning via brev også nå da? tenkte jeg i det jeg brettet ut papiret. Nei, det var ikke husleie. Det var en kontrakt. En kontrakt hvor det klart og tydelig stod "Umøblert 1-roms leilighet, Bjølsen Studentby".
Jubelen stod i taket - så i dag, akkurat nå, elsker jeg SiO.

7 kommentarer:

Christine 20. april 2009 kl. 18:02  

Hrmf. Ja. Det gjør ikke jeg. Men jeg registerer at de får til noe innimellom!

(Dette er helt sikkert urettferdig, jeg er sikker på at de får til masse, men SiO som -utleier- er rett og slett ingenting å samle på. Vis meg den private utleieren som kunne holdt på sånn!)

Malene 20. april 2009 kl. 21:46  

Enig, men når de først får til noe (som å gi oss leilighet) er det gull verdt. Greia med SiO er jo at de kan gjøre som de vil.. at en eller to studenter sier "nei faen heller, dette godtar jeg ikke" er ikke noe problem for SiO. Det er nok at andre som står i kø etter deg. De står jo aldri i fare for å måtte endre reglene sine.

Og forresten; DIGGER (!) den nye leiligheten jeg har fått! *glede seg*

Kristine 29. mai 2009 kl. 17:22  

Hoho^^
Eg kjenner at eg har eit lite hat forhold til dei no, før eg i det heile har kome meg til Oslo :P

Var liksom "hei, eg søker drittidlig, og seier eg vil flytta inn drittidlig, då får eg jo nesten heilt sikkert det eg vil ha".

Eg fekk noko så fantastisk som 4. valet mitt. Og eg må flytta inn før eg kan søka om overflytting. Gotta love it.

Tok det langt tid før du fekk den nye leiligheten? :) Og du fekk forresten AKKURATT sånn som eg vil (og skal, på sikt) ha^^

(Er det ikkje frykteleg spanande når villt framande folk spammar kommentarfeltet ditt, og tek litt av?)

Malene 29. mai 2009 kl. 21:46  

De har et helt mongo system, som det er umulig å bli klok på. Tror ikke en gang de som jobber i SiO skjønner systemet..! Det som man ser på som logisk funker ikke i denne sammenhengen. Som det å søke tidlig og be om tidlig innflytting..

Det tok faktisk ikke så innmari lang tid. Jeg var veldig heldig med at jeg kom i systemet i april hvor pågangen er liten. Pluss at jeg søkte om innflytting for datoen etter søknaden ble sendt (så tidlig som mulig) - gadd ikke å pakke ut engang ;) Det tok cirka to uker fra jeg sendte søknaden til jeg fikk brevet i posten.

Du burde virkelig kjempe for en ettroms her på Bjølsen. De er (i hvertfall min) dritfine!

Hehe, kjempespennende! Før jeg så profilbildet ditt trodde jeg et øyeblikk du var ei jeg kjente - hun het også Kristine og kommer fra vestlandet, så det passet liksom litt med både navn og dialekt ;)

Bloggen din ser forresten interessant ut - skal sjekke den ut nøyere når eksamenspeset er unnagjort :)

Kristine 4. juni 2009 kl. 12:44  

Eg kjenner eg eigentleg berre blir meir og meir provosert, dess meir eg tenkjer på det, eigentleg. Sukk.

Og eg må ha eitroms på Bjølsen, kjenner eg. Har berre høyrt lovord om dei!

Men eg lurer på ein ting (sidan eg allereie er i god gang med å pumpa deg for informasjon, liksom), eg las i leigekontrakten at eg må betala eventuelt overlappande husleige, vil det sei at eg må sei opp hybelen eg allereie har, og betala dobbel husleige i to mnd?
(Tenkte eg skulle spør deg sidan du tydlegvis nettopp har vore gjennom dette greiene her)

Kjenner eg blir meir og meir lei av SiO, kapitalistiske svin med sugerøyr i lommeboka mi. Klikk.

Såder. Der fekk du litt av frustrasjonen min^^

Bloggen min er vel, uhm, ja interessant er muligens ordet. Tolk det dit du vil.. Men du er sjølvsagt hjartleg velkommen til å sjå innom :)

(Og for all del, lukke til med eksamen, dersom du ikkje er ferdig enda :))

Malene 4. juni 2009 kl. 15:56  

Bare å spørre :)
Ved intern overflytting så bytter du på en måte bare bolig, så du trenger ikke å si opp den gamle. Det at du betaler overlappende vil si at du betaler både for den gamle og den nye leiligheten i den perioden du har begge. Det vil si at hvis du henter nøklene til den nye leiligheten på en fredag, flytter inn lørdag/søndag, og leverer nøklene til den gamle leiligheten på mandag, så betaler du dobbelt for fredag til mandag.

De har vel en fancy måte å regne ut hvor mye som skal betales per dag, men det løser de via husleiene - enten du skylder litt penger, eller om du har kroner til gode, alt legges til eller trekkes fra på neste husleie.

Men ja, de er helt korka i hodet.. makan. Men det er i hvertfall billigere enn det private markedet (hvis man er på utkikk etter ettroms, vet at kollektiv med 9 er billigere, men hvem vil bo der..?)

(Ikke helt ferdig med eksamen.. snaaaaart! Hehehe!)

Mateusz Domański 18. mars 2020 kl. 10:40  

Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP