Doktor Malene

>> lørdag 18. juli 2009

Når man ikke får svar fra sin(e) leger - du vet, de med en grad i medisin - så tar man saken i egne hender. Dette er en fortsettelse fra blogginnlegget "Sommer og mysterier" hvor jeg hadde vondt rundt kjeven av uante årsaker.
Vel, det er lys i enden av tunnelen også i dette tilfellet, selv om det så mørkt ut i starten. Lommelegen er vår kjære følgesvenn i tykt og tynt (en litt skremmende utvikling spør du meg) og denne gangen klarte den igjen å lede meg på rett spor. Ikke at jeg er skråsikker på min selverklærte diagnose, men det er det nærmeste jeg kommer.

Etter symptomundersøkelser ulike steder (deriblant Lommelegen) og tegninger av menneskekranier med hjernenervene har jeg sammen med svarene jeg fikk på konsultasjonen hos Dr. Holt ("affeksjon på nedre gren av trigeminus-nerven"..), snevret meg ned til en ting; bruksisme - eller skjæring av tenner.
Jeg skjærer tenner om natten når jeg sover. I følge min mor er det et under at jeg kan sove gjennom det som høres ut som småstein i en kvern, men jeg har da sett effekten det har hatt på tennene mine. Hjørnetennene mine er helt nedslipte for å si det sånn.

Men at dette hadde en så stor effekt på muskulaturen visste jeg ikke. Jeg ser jo logikken i det, og den nærmeste forklaringen jeg kom fram til var at jeg er "støl" i muskulaturen som jobber overtid. Disse musklene ligger side om side med nervus trigeminus som (trommevirvel, takk!) har en grein som følger nøyaktig det samme mønsteret hvor jeg har hatt nevrologiske skudd og prikkefølelse. Greina går til og med ut til haken, hvor jeg også har kjent smerte. Alt passer sammen, og bitene faller på plass!
Det er høyre side som blir mest belastet (jeg kan se det utifra slipingen på tennene), og det forklarer hvorfor smertene har vært på høyresiden. Det forklarer også hvorfor jeg har hatt problemer med å svelge, hvorfor kjeveleddet har vært ømt, hvorfor det har gjort vondt opp mot øra og ned langs halsen. Musklene er slitne og støle! It all fits! Og godt er da det.

Så nå er det bare å få kommet seg til tannlegen og få ordnet enn sånn tannskive jeg må sove med for å minske belastningen. Bare synd jeg måtte blåse avgårde 1000 kroner på legebesøk før jeg kom fram til dette (på egenhånd).

Og ja, litt kry er jeg - godt å kunne bruke hjernen litt ;)

(Kommer tilbake til et innlegg angående "Half-Blood Prince"-premieren)

2 kommentarer:

Helga 25. juli 2009 kl. 12:32  

Høres ikke så ulogisk ut at dette er forklaringen, nei! Og i såfall kan nok tannlegen hjelpe :)

I det siste har de ikke vært så ille, men jeg har også hatt en tendens til problemer med kjeven, type at den låser seg når jeg gaper opp munnen. Ikke så kult, men heldgivis ganske sjelden nå for tida!

Ellers får man jo en hang-up på symptomer og diagnoser når man er hekta på House..

Malene 26. juli 2009 kl. 00:00  

Jepp, planen er å få til en tannlegetime i nær framtid, men det at jeg jobber så innmari mye skaper litt problemer.. nuvel.

Å ja! Samme her! Sånn at man ikke får gapt ordentlig opp (ikke veldig gøy når man må gjespe..). Har sikkert en sammenheng, men heldigvis har låsinga av kjeven holdt seg unna så langt *krysser fingre for at det holder seg slik*

Hehe, legeserier generelt samt det jeg lærer av anatomi på studiet er ikke bra :P

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP