Jeg skal gi deg balltre, jeg!

>> onsdag 6. mai 2009

At Universitas kan gjøre tabber (det er jo tross alt bare en studentavis) er til en viss grad ok - jeg sier ikke her at hva de har skrevet om larverevyen på NVH er ok, bare ikke katastrofalt, i og med at det er et begrenset antall mennesker (bare studenter, vil jeg tro) som leser denne blekka med papir. Men at Aftenposten som en nasjonal avis, ukritisk plukker opp andre "avisers" saker uten engang å sjekke med kilder, da er det noe galt et sted!

I den nyeste utgaven av Universitas kan du lese om hvordan vi veterinærstudenter mobber og banker opp de yngste studentene (larver) i det som blir kalt en voldelig ilddåp. Nettutgaven er rettet på (noenlunde), men i papirutgaven står det at vi blant annet gikk løs på larvene med balltrær(!) og at larvene ikke hadde turt å snakke med Universitas i frykt for hvordan de eldre kullene ville reagere på det.

Jeg er for trøtt til å være skikkelig provosert av dette, men hvor i all verden har journalisten fått det for seg at vi stormet opp på scenen og slo løs på andre studenter med balltrær?! Det er altså feil. Det var en papirkartongting. Og det var én student. "Offeret" var også iført et robotpappkostyme. Han/hun merket sikkert ikke en dritt.
Studentavisen får det også til høres ut som om dette var et engangstilfelle, og at superlarvene dette året (mitt kull) var noe av det jævligste man hadde hørt om på lenge. Det har seg sånn at det er tradisjon (en idiotisk sådan, etter mitt syn) å kaste ting på larvene under larverevyen, og generelt være kritiske og lage leven. Det skjer hvert eneste år. Hundemat, pasta (kokt/ukokt), ølkorker, papirballer, og annet rask. Hestemøkka var derimot ny av året, og forhåpentligvis ser man ikke noe mer til den. Akkurat denne delen er helt motbydelig. For ikke å snakke om uhygienisk (vi som veterinærstudenter burde da vite bedre, at det finnes litt av hvert i en dose hestemøkk).

Hva som gjør meg mest forbanna er hvordan Aftenposten plukker opp storyen, og regelrett publiserer den ordrett fra Universitas. Dette også før Universitas fjernet balltreseansen fra nettutgaven sin. Ærlig talt, de burde i det minste dobbeltsjekke detaljer før de legger det ut på en side som gud vet hvor mange folk er innom!
Enkelte ting er rettet opp i nå, men jeg vet ikke hvor lenge den usanne utgaven lå ute, eller hvor mange den ble lest av - for det er jo sjelden man går inn på en artikkel for andre gang. Jeg holder meg derimot oppdatert..

Siden dette ikke ble det illsinte innlegget jeg hadde ønsket, så anbefaler jeg heller å lese kommentarene fra samtlige veterinærstudenter på Universitas' artikkel. Da får dere i hvertfall et innblikk i hvilke (grove) feil studentavisa har gjort.

2 kommentarer:

Anonym 7. mai 2009 kl. 08:38  

Spørsmålet her er om Universitas vil være tøyseavis eller ordentlig avis. For utenomverden fremstår de som ordentlig avis. Da må de også ha gjort så grundige undersøkelser at det de skriver kan siteres av andre aviser. Om det de prøver å være er tøyseavis, må de jobbe litt med imaget sitt.

:)

Malene 7. mai 2009 kl. 11:38  

Helt enig der!

Jeg skjønner virkelig ikke hvor de har fått de såkalte "faktaene" sine fra. Journalisten, hvis man kan kalle henne det etter denne artikkelen, kan jo umulig ha vært på revyen! Skulle ha likt å vite hvem som tipset Universitas om saken.. eller om de av mangel på noen saftige nyheter lot fantasien løpe løpsk.

Venter spent på hvordan de ber om unnskyldning i neste nummer ;)

Forsåvidt så er det i orden om Aftenposten regnet med at Universitas er en ordentlig avis, men de kunne i det minste sagt at "kilden" var hentet fra studentavisa - litt sånn "I følge Universitas skjedde sånn og sånn, artikkelen oppdateres", eller noe i den duren.

Plutselig ble man veldig mer kritisk til hva man leser i avisene.. :P Den gamle historielærern min hadde vært stolt, kildekritikk på høyeste nivå her, hehe!

Related Posts with Thumbnails
free hit counter

  © Blogger template Wild Birds by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP